Wiele historii sukcesu polskich przedsiębiorstw, które rozpoczynały swą działalność jeszcze w czasach PRL-u, opiera się na kreatywności i umiejętności dostosowywania się właściciela do bardzo wymagających warunków otoczenia w jakim funkcjonuje. Tak też było w przypadku Ryszarda Stangrickiego i jego zawodowej drogi jaka była fundamentem założenia marki Crystan, zajmującej się produkcją i regeneracją wałów napędowych.
***
Od samego początku firma ukierunkowała się na szeroko rozumianą branżę motoryzacyjną. Znajomość tematyki i zamiłowanie do samochodów oraz maszyn Ryszard Stangricki wyniósł już ze szkoły, po ukończeniu której od razu skierował swoje kroki do założenia pierwszego biznesu. Świadczył usługi z zakresu transportu oraz mechaniki samochodowej. Naprawiał prywatne i służbowe samochody, a także maszyny budowlane i rolnicze. W owym czasie firma rozszerzała także działalność w obszarze usług przeładunkowym oraz składowania wahadeł, a także o naprawy specjalistycznego sprzętu zmechanizowanego niezbędnego do wykonywanej pracy. Wszędzie tam gdzie pojawiała się nisza na lokalnym rynku, pojawiał się nasz właściciel ze swoim nowym pomysłem na biznes.
***
Od samego początku działalności, to co przede wszystkim stało na przeszkodzie prężnego rozwoju firmy, to problemy czy też braki jakie toczyły w tamtym czasie polską gospodarkę. Brakowało wysoko wyspecjalizowanych maszyn, części, a mówiąc wprost, często brakowało także chęci u ludzi z branży, aby pomóc młodym obiecującym biznesom w rozwoju i uwolnieniu produkcji z państwowych firm w ręce prywatne.
Innowacyjność i pomysłowość w rozwiązywaniu problemów były wtedy na wagę złota. To one sprawiły, że firma rosła w siłę, a jakość i trwałość wykonywanych prac szybko przerodziły się w stały napływ klientów.
***
Firma zaczęła dostrzegać ogromny potencjał w tematach regeneracji, czyli naprawianiu i odrestaurowywaniu pojazdów i części, z którymi inni nie chcieli bądź nie mogli sobie poradzić. Można powiedzieć, że zainteresowanie tematami najtrudniejszymi oraz dla wielu sprawami nie do naprawienia, stało się bezpośrednim początkiem marki Crystan i działalności w obszarze produkcji i serwisowania wałów napędowych.
Powstała pierwsza maszyna do obrabiania, o autorskich, jak nie powiedzieć innowacyjnych rozwiązaniach na rynku. Udoskonalała ona dotychczasowe procesy pracy oraz optymalizowała koszty napraw i spawania części. Pierwsze tematy regeneracyjne skupiały się wokół piast i tulei cylindrowych do maszyn ciężkich, ciągników oraz pojazdów ciężarowych (m.in. Kamazów).
***
Po okresie rozwoju tematów tulei i piast, firma chciała podjąć się tematyki wałków rozrządu, jednak znowu trudności rynkowe i brak dostępności do specjalistycznych części poskutkował ukierunkowaniem działalności na wały napędowe kardana.
Rozwijała się współpraca z zewnętrznymi inżynierami oraz trwały prace nad produkcją kolejnych nowych maszyn o unikalnych możliwościach. Po raz koleiny marka Crystan swoje tory skierowała na rozwój w kierunku niszowym i wymagającym, zawsze starając się wychodzić o krok przed branżową konkurencję oraz krajowe możliwości produkcji.
***
Rozrysowywanie projektów i nowych maszyn, tworzenie dokumentacji i godziny poświęcone twórczej pracy nad kartką papieru. To nieodzowny element historii Crystan od początków jej działalności.
Dla przykładu, na polskim rynku nie można było nabyć wyważarek potrzebnych do regeneracji wałów. Posiadając odpowiednią wiedzę oraz zapał, Ryszard Stangricki wraz z zespołem postanowił stworzyć taką maszynę sam. Tak powstała pierwsza maszyna do wyważania, urządzenie pomiarowe, które ukierunkowało działalność właśnie na wały napędowe.
Zdobycie rynku oraz przekonanie klientów do współpracy było procesem wymagającym, który jednak systematycznie się rozwijał. Na początku jeden klient tygodniowo, następnie dwóch na 3 dni, potem trzech na 1 dzień! Firma zdobywała stałe współprace z klientami biznesowymi.
Kolejnym krokiem w rozwoju było wybudowanie zakładu produkcyjnego w Toruniu.
***
Na przełomie lat 80 i 90tych można powiedzieć, że takie biznesy jak firma Crystan napotykały na swojej drodze więcej problemów niż ułatwień w prowadzeniu działalności. Na przeszkodzie stawały m.in. utarte praktyki i monopol obecnego na rynku producenta. Jedna fabryka oferująca w tym czasie części do wałów oraz do maszyn do produkcji wałów, niejednokrotnie wolała sprzęt złomować niż zajmować się jego naprawą, sprzedażą czy regeneracją.
Jednak dla takiego pasjonata i miłośnika mechanizacji jak Ryszard Stangricki było to tylko kolejnym wyzwaniem. Po raz kolejny postawił na innowacyjne rozwiązania także przy produkcji własnych maszyn do regeneracji.
***
Rozpoczęła się produkcja części do wałów napędowych na szeroka skalę, z odkuwek zamawianych z zewnętrznych fabryk (kuźni). Firma zajęła się produkcją odkuwek na szeroką skalę. Produkowała części do wszystkich wiodących samochodów ciężarowych i dostawczych obecnych na rynku (Jelcz, Star, Liaz, Kamaz, Kraz, Żuk). W tym okresie załoga pracowników oraz uczniów liczyła już 30 osób, a produkty jakie oferowała marka pozostawiały konkurencję daleko w tyle.
Stosowana maszyna oraz przyjęta metodologia pracy poskutkowała stworzeniem części lepszych i wytrzymalszych niż nowe tego typu produkty. Do tej pory nowe wały napędowe dostępne na rynku wytrzymywały ok. 30 tys. km, a produkowane przez Ryszarda Stangrickiego były wielokrotnie wytrzymalsze, nawet określane jako bezawaryjne.
***
Firma wyszła poza dotychczasowe utarte schematy, udoskonalając produkty konkurencji tworząc rozwiązania lepsze niż oryginalne. A to dzięki wrodzonemu sprzeciwowi właściciela wobec określenia, że czegoś nie da się zrobić. Da się! Jeśli ktoś odpowiednio kreatywnie podejdzie do tematu. Z innowacyjnych rozwiązań wtedy wdrożonych było m.in. kasowanie luzów na wieloklinie. Na tą technologię firma uzyskała swój pierwszy patent.
Stosowane rozwiązania były najbardziej konkurencyjne na krajowym rynku, a w latach 90tych mogły śmiało konkurować z firmami zagranicznymi.
***
Zakład produkcyjny poszerzał działalność, a firma liczyła działy m.in.: szlifierski, wyważania, a nawet wypieku uszczelek do łożysk. Zaczęto produkować krzyżaki oraz powstawały opatentowane maszyny do regeneracji i produkcji gotowych wałów, jak maszyna wielofunkcyjna do budowy wałów oraz maszyna do demontażu przegubów kardana, za które Ryszard Stangricki otrzymał wiele patentów oraz wyróżnień za wybitne osiągnięcia w zakresie konstrukcji i produkowania unikatowych urządzeń i pras do wytwarzania oraz napraw wałów (Kryształowy Hit województwa kujawsko-pomorskiego, Rubinowy Hit województwa kujawsko-pomorskiego, itp.).
***
Naturalnym procesem finalizującym rozwój firmy było kompleksowe zajęcie się produkcją i naprawami całego wału. Poza regeneracją wałów naprawiano również podzespoły, które łączą się z wałami, jak wyjście ze skrzyni biegów oraz tylnego mostu, w szczególności w starszych typach pojazdów ponieważ często te podzespoły też nie spełniały norm.
Wzięcie odpowiedzialności za trwałość i wytrzymałość wiązało się z wyprowadzeniem wału w całość oraz montowaniem go w pojeździe czy maszynie. Produkcja i naprawa elementów, które były niezbędne przy montażu, zapewniło klientom pełną satysfakcję oraz niezawodność wałów nawet na kolejnych 15 lat użytkowania.
***
Początki lat dwutysięcznych to okres kiedy na rynku zaczęły przeważać rozwiązania i części zachodnie, a firma dotychczasowe usługi musiała zmodernizować i dostosowywać się do nowych oczekiwań klientów. Z produkcji zaczęła przedstawiać się na tematy serwisowe. Co ważne, marka od samego początku była dystrybutorem i naprawiającym w stylu zachodnim.
W tym okresie powstało wiele kolejnych maszyn i wynalazków, które doczekały się swoich patentów. Pozwalały one obejść lub udoskonalać produkcję znanych wiodących marek zagranicznych.
***
Wiele maszyn i rozwiązań z powodzeniem wykorzystywanych jest do tej pory, czyli przez 20 lat. Od tego czasu nadal produkowane są także odkuwki do samochód dostawczych, maszyn ciężkich i pojazdów lekkich, jako pożądanej i wyjątkowo konkurencyjnej części na polskim rynku.
***
Rozwój marki Crystan to także wiele terenowych oddziałów jak Bydgoszcz, Boczów czy Trójmiasto, z których 5 funkcjonuje do tej pory. Oddziały Gdynia, Pruszcz Gdański i Boczów skupiają się na serwisie, oddział Bydgoszcz koncentruje się na produkcji części do wałów, natomiast Toruń to przede wszystkim produkcja nowych wałów pod pierwszy montaż oraz siedzibę ma tam główne zaplecze magazynowe. W przeszłości firmy przewinęły się także takie lokalizacje historyczne jak Łódź, Giżycko, Tychy czy Koziegłowy, które zajmowały się sprzedażą gotowych wałów w starszej technologii.
***
Etap produkcji maszyn to także ostatnie i możliwe najbardziej innowacyjne rozwiązanie jakie zaczęto stosować w firmie Crystan. Nowa maszyna przystosowana do jednego mocowania, która cechuje się wysoką jakością detali podzespołów. RS7 bo o niej mowa, to połączenie wielu operacji podczas jednego cyklu obróbki, takich jak: wprasowanie przegubów w rurę, centrowanie, spawanie i prostowanie oraz wyważanie i zgrzewanie. Jej największymi zaletami jest krótszy czas produkcji, naprawy oraz precyzja wielu procesów wykonywanych jednocześnie.
Wprowadzone wiele lat temu rozwiązania stosowane są i udoskonalane do tej pory, a marka z powodzeniem zajmuje się nawet najbardziej skomplikowanymi i nietypowymi zleceniami, w tym produkcją personalizowaną wałów według określonej specyfikacji technicznej klienta.
***
Marka Crystan powstawała z kreatywności i konieczności pracy w ciężkim otoczeniu, radzenia sobie z przeszkodami oraz wymyślania czegoś czego na rynku zwyczajnie nie ma.
Od samego początku jest to firma rodzinna, aktualnie nadal rozwijana przez Ryszarda Stagrickiego wraz z synami, którzy wspólnie napędzają i wyważają kierunek jej rozwoju.
Crystan posiada 5 oddziałów firmy: Toruń, Bydgoszcz, Gdynia, Pruszcz Gdański i Boczów.
Zadzwoń do nas: |
E-mail: |
ul. Kręta 5 87-100 Toruń |
NIP: 9561220703 |
Zadzwoń do nas: |
E-mail: |
Świętego Mikołaja 59A 81-062 Gdynia |
NIP: 9581712473 |
Zadzwoń do nas: |
E-mail: |
Komunalna 5 83-000 Pruszcz Gdański |
NIP: 9581712473 |
Zadzwoń do nas: |
E-mail: |
Plac Konstytucji 3 Maja 2-4 66-234 Boczów |
NIP: 9581712473 |
Zadzwoń do nas: |
E-mail: |
Smoleńska 124 85-871 Bydgoszcz |
NIP: 9561220703 |